20 april 2013

CDA Congres kiest EU lijsttrekker

CDA leden kiezen op het najaarscongres van 26 oktober 2013 de lijsttrekker voor de Europese Verkiezingen van mei 2014. Dat heeft het partijbestuur op 19 april jl. besloten. Het is voor de eerste keer dat het CDA een officiële verkiezing organiseert voor het lijsttrekkerschap van de Europese CDA delegatie.

Kandidaten voor zowel het lijsttrekkerschap als de overige plaatsen op de Europese lijst kunnen vanaf 3 juni officieel solliciteren. Op dat moment worden ook de profielschetsen voor beide functies bekend gemaakt. Er worden twee commissies ingesteld die zullen toetsen of de aangemelde kandidaten voor beide functies voldoen aan de vastgestelde profielschets.

Eind september zullen de kandidaten voor de lijsttrekkerverkiezing door het partijbestuur bekend worden gemaakt. Dan begint de ook campagne van de kandidaat lijsttrekkers, die eindigt op het partijcongres met de verkiezing in één, of indien nodig twee rondes. De complete advieslijst wordt na het congres vastgesteld in het partijbestuur van 28 oktober. De datum voor het Europese verkiezingscongres is vastgesteld op 8 februari 2014. Dit congres vormt tevens de landelijke aftrap voor de CDA campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2014.