22 juni 2016

CDA kiest voor regionale kieslijsten bij verkiezingen

Het CDA gaat bij de Kamerverkiezingen van 15 maart 2017 gebruik maken van zogenoemde regionale 'staartlijsten'. Dat heeft het partijbestuur op 21 juni besloten. In aanvulling op de landelijke kieslijst kunnen in de 20 kiesdistricten maximaal vijf regionale kandidaten worden toegevoegd.

"Het CDA is de partij van heel Nederland, met sterke wortels in de regio. Met de regionale staartlijsten vergroten we de regionale herkenbaarheid van de landelijke CDA lijst en bieden we extra plaatsen aan veel goede kandidaten uit alle provincies en de drie grote steden", zei CDA partijvoorzitter Ruth Peetoom over het besluit van het partijbestuur.

De kieskringen zijn in 1917 ingevoerd om een eerlijker verdeling van de Kamerzetels over het land te krijgen. "Dat argument is 100 jaar later nog net zo actueel, zeker voor een brede volkspartij als het CDA. De kiesdistricten maken het mogelijk om met verschillende lijsten deel te nemen aan de landelijke verkiezingen", aldus Peetoom.

Bij Tweede Kamerverkiezingen wordt Nederland ingedeeld in 20 kieskringen, waarvan de eilanden in het Caribisch gebied samen één kieskring vormen. Ook de grote steden Den Haag, Rotterdam en Amsterdam vormen een eigen kieskring. Het CDA maakte in 2002 voor het laatst gebruik van de mogelijkheid van regionale staartlijsten.