01 juli 2014

Elco Brinkman lijsttrekker Eerste Kamer

Het CDA-partijbestuur draagt Elco Brinkman voor als lijsttrekker voor de Eerste Kamerverkiezingen in 2015. Brinkman is nu fractievoorzitter in de Eerste Kamer en was tot voor kort voorzitter van Bouwend Nederland.

Het partijbestuur kiest voor een enkelvoudige voordracht, omdat de Eerste Kamer niet direct wordt verkozen door de kiezers, maar door de leden van Provinciale Staten. “Ik ben heel blij dat Elco door wil als het CDA-gezicht in de senaat. Hij heeft het in de afgelopen periode uitstekend gedaan en wil graag door voor een volgende periode”, aldus partijvoorzitter Ruth Peetoom. “Omdat de Eerste Kamer getrapt wordt gekozen en geen eigen programma heeft, kiest het partijbestuur in dit geval voor een enkelvoudige voordracht.”

De verkiezing van de lijsttrekker voor de Eerste Kamer staat op de agenda van het CDA-congres op 8 november in Alkmaar. De volledige kandidatenlijst wordt vastgesteld op het voorjaarscongres 2015. De verkiezing van de Eerste Kamer vindt plaats op 26 mei 2015. Dan kiezen de nieuwe Statenleden in de provincies de nieuwe Eerste Kamerleden.