12 juni 2012

Partijbestuur CDA stelt advieslijst vast

Het CDA-partijbestuur heeft gisteravond de advieslijst voor de Tweede Kamerverkiezingen vastgesteld. Na Sybrand van Haersma Buma, die vorige maand door de leden tot lijsttrekker werd verkozen, staat wethouder Mona Keijzer uit Purmerend op plaats twee. Sander de Rouwe uit Friesland staat op de derde plaats.
In vergelijking met 2010 kent de lijst veel nieuwe namen. Bij de eerste vijftien kandidaten staan acht nieuwkomers. Van de huidige Kamerfractie keren negen kandidaten terug op de lijst. Partijvoorzitter Ruth Peetoom: “Het team-Buma is een goede mix van vernieuwing en ervaring. Ik ben trots op deze lijst en heb er alle vertrouwen in dat deze kandidaten het CDA-verhaal met overtuiging en enthousiasme kunnen brengen”.

Nieuwkomers
Naast Mona Keijzer kent de lijst nog een aantal opvallende nieuwkomers. Op plaats 6 staat Michel Rog, de huidige voorzitter van CNV Onderwijs. Peter Oskam, vice-president van de rechtbank Amsterdam, staat op plaats 11. Martijn van Helvert, CDA-fractievoorzitter in Limburg, is nummer 14 op de lijst. Op plaats 23 staat Arjan Erkel, maatschappelijk ondernemer uit Rotterdam, gevolgd door Turan Yazir, dagelijks bestuurder in de Rotterdamse deelgemeente Feijenoord. De lijst wordt afgesloten met vier jonge CDA-wethouders uit Leiden, Amersfoort, Tilburg en Rotterdam. Zij fungeren als lijstduwer.
De top 15 ziet er als volgt uit:
1. Sybrand van Haersma Buma
2. Mona Keijzer
3. Sander de Rouwe
4. Elly Blanksma
5. Raymond Knops
6. Michel Rog
7. Eddy van Hijum
8. Hanke Bruins Slot
9. Jaco Geurts
10. Agnes Mulder
11. Peter Oskam
12. Pieter Heerma
13. Herma Boom
14. Martijn van Helvert
15. Madeleine van Toorenburg

Klik hier voor de gehele advieslijst.

Klik hier voor de groslijst

Procedure
In totaal hebben zich 190 kandidaten gemeld voor de Kamerlijst. Een adviescommissie onder voorzitterschap van Ank Bijleveld, Commissaris van de Koningin in Overijssel, heeft op basis van de motivatie van de kandidaten, individuele gesprekken en een assessment ruim 50 kandidaten voorgedragen voor de nieuwe lijst.

De advieslijst wordt vandaag naar de lokale CDA-afdelingen gestuurd. Zij hebben tot 25 juni de tijd om op basis van de advieslijst wijzigingsvoorstellen in te dienen. De stemming binnen de afdelingen bepaalt hoe de definitieve lijst eruit ziet. Die definitieve kandidatenlijst zal op 30 juni door het Partijcongres worden bekrachtigd.