08 februari 2014

Ruth Peetoom: CDA gaat primaries organiseren

De provinciale CDA afdelingen kunnen bij de komende verkiezingen primaries organiseren om kandidaten te selecteren voor de lijsten. Dat heeft CDA partijvoorzitter Ruth Peetoom aangekondigd op het CDA congres in Maarssen.

Het voorstel voor de primaries is afkomstig van het CDJA en werd eerder ook aanbevolen door de commissies Frissen en Rombouts. Op basis daarvan heeft het partijbestuur besloten de mogelijkheid van primaries uit te werken. Daarbij wordt de keuze om daadwerkelijk primaries te houden overgelaten aan de provinciale afdelingen.

Verkiezingen en vernieuwing

Peetoom onderstreepte in haar toespraak verder dat het CDA in 385 afdelingen meedoet aan de gemeenteraadsverkiezingen, met meer jongere kandidaten dan ooit te voren. “Dat doet geen enkele partij ons na. Ik ben trots op al onze kandidaten, die zich in het hele land belangeloos inzetten voor de publieke zaak”.

Als oppositiepartij staat het CDA volgens Peetoom voor de opdracht om “geloofwaardige alternatieven” te presenteren voor de kiezer. Zij noemde daarbij de tegenbegroting en de uitwerking van de 7 principes door de Tweede Kamerfractie, maar ook de nieuwe rapporten van het Wetenschappelijk Instituut over duurzaamheid en de maatschappelijke onderneming als goede voorbeelden van de inhoudelijke vernieuwing. Ook de discussies in de nieuwe meta- en visiegroepen zijn belangrijk voor de versterking van het inhoudelijk profiel. Zij worden in de komende periode ondersteund door een nieuwe club van ‘debatmakers’, die het debat in het CDA gaan vormgeven, “online en bij u in de buurt”.

Lees de hele speech hier terug.