10 december 2014

Senatoren ‘met gezag’ op advieslijst Eerste Kamer

Het CDA-partijbestuur heeft in zijn vergadering van 9 december de advieslijst voor de verkiezing van de Eerste Kamer vastgesteld. De lijst bevat verschillende nieuwe gezichten, onder wie de oud-staatssecretarissen Ben Knapen en Joop Atsma. Andere opvallende kandidaten zijn burgemeester Ton Rombouts van Den Bosch, oud-Europarlementariër Ria Oomen-Ruiten en werkgeversvoorman Niek Jan van Kesteren.

Oud-minister Karla Peijs, voorzitter van de selectiecommissie, sprak van een sterke lijst, waarop veel kandidaat-senatoren ‘met gezag’ staan. Zoals bekend zal Elco Brinkman de lijst voor de Eerste Kamer aanvoeren. Hij werd op het CDA-najaarscongres in Alkmaar unaniem tot lijsttrekker gekozen.

Het laatste woord over de samenstelling van de kandidatenlijst is aan de CDA-leden in de lokale afdelingen. Zij kunnen zich tot en met 10 maart uitspreken over de samenstelling en de volgorde van de kandidatenlijst. De definitieve lijst zal op het CDA-voorjaarscongres van 11 april 2015 worden vastgesteld.

Na de verkiezingen voor Provinciale Staten op 18 maart volgend jaar, kiezen de gekozen Statenleden in de twaalf provincies op 26 mei 2015 de nieuwe Eerste Kamer. Het CDA heeft nu 11 zetels in de Eerste Kamer.

De volledige advieslijst voor de Eerste Kamer

1 Elco Brinkman