23 september 2013

Twee kandidaten voor CDA-lijsttrekkerschap EU

Het CDA-partijbestuur heeft op voordracht van de selectiecommissie Van Rooy twee kandidaten voorgedragen voor de verkiezing van de CDA-lijsttrekker bij de Europese verkiezingen van mei volgend jaar. De twee kandidaten zijn Wim van de Camp en Esther de Lange. De kandidaten gaan in één ronde met elkaar de strijd aan, waarna de CDA-leden kiezen wie voor het CDA de Europese lijsttrekker wordt.
Wim van de Camp is de huidige CDA-delegatieleider in het Europees Parlement. Esther de Lange is vicevoorzitter van de CDA-delegatie.

Campagne en debatten

De twee kandidaten gaan de komende weken op campagne en zullen vanaf begin oktober op verschillende CDA-bijeenkomsten met elkaar in debat gaan. Gelet op het feit dat het partijbestuur twee kandidaten heeft voorgedragen, kan de verkiezing in één ronde plaatsvinden.
Op dit moment zijn de volgende debatten gepland:
Zaterdag 5 oktober: Gelderland, Beekbergen
Zaterdag 5 oktober: Utrecht, Amersfoort
Zaterdag 12 oktober: Drenthe, Assen
Maandag 14 oktober: Zuid-Holland, Boskoop
Woensdag 16 oktober: Brussel
Dinsdag 22 oktober: Online debat
Zaterdag 26 oktober: Noord-Brabant
Maandag 28 oktober: Limburg, Horn
Zaterdag 2 november: Partijcongres, Leeuwarden

De precieze locaties en tijdstippen van de debatten worden aangekondigd via de CDA-website.

Procedure

In totaal hebben zich zeven kandidaten gemeld voor het Europese lijsttrekkerschap. Een selectiecommissie, onder leiding van oud-staatssecretaris Yvonne van Rooy, heeft met deze kandidaten gesproken en op basis van de profielschets voor de Europees lijsttrekker een voordracht gedaan aan het partijbestuur. Europarlementariër Lambert van Nistelrooij, die zich eerder ook kandideerde voor het lijsttrekkerschap, heeft na het gesprek met de commissie zijn kandidatuur ingetrokken. Hij is wel beschikbaar voor de Europese kandidatenlijst.

Stemming

Stemgerechtigde CDA-leden kunnen vanaf donderdag 17 oktober hun stem uitbrengen via telefoon of internet. De stemming wordt gesloten op het partijcongres van 2 november (14.00 uur) in Leeuwarden. Op het congres zal dan de lijsttrekker voor de Europese verkiezingen worden bekend gemaakt.

Lees meer over de lijsttrekersverkiezing

Lees meer over Wim van de Camp
Bekijk de website van Wim van de Camp