28 januari 2019

Waterlander: het Rijnlandse model, oer-Hollandse degelijkheid

Het Rijnlandse model werd lang bewonderd en benijd door andere staten en andere werelddelen. Niet links, niet rechts, maar in het midden met elkaar het compromis zoeken, via dialoog en begrip voor elkaars standpunten. Dit veel geroemde model werd genoemd naar de wijze waarop met name Duitsland en de Benelux politiek bedreven: via coalities van partijen die er met elkaar uit moesten zien te komen. Een manier van met elkaar besturen die wij in de Lage Landen al heel lang kenden. We moesten wel. In die oude hoogheemraadschappen, niet voor niets de oudste democratische bestuursvorm in ons land, waren alle handen soms nodig om het droog te houden. En natuurlijk ging dat niet altijd zonder slag of stoot, maar wij wisten dat dat ‘polderoverleg’ de enige manier was.

Deze oude kaart van het Hoogheemraadschap Rijnland staat misschien wel symbool voor veel meer dan een nostalgie over oude democratische instituties. Het staat model voor een manier van met elkaar omgaan en samen een samenleving bouwen. Ergens is helaas de waardering voor deze manier van politiek bedrijven afgebrokkeld. Het ging zo lang goed dat het saai werd. Uitgesproken meningen zetten nu de toon en eisen uitgesproken reacties. Aan duidelijkheid geen gebrek en aan vermaak ook niet. Maar ondertussen wordt het wel steeds lastiger om er met elkaar uit te komen.

Nu ben ik nog steeds trots op onze democratie hoor. Vergeleken met andere landen doen we het nog steeds héél aardig en ik hoop dat dat vooral zo blijft. En wat mij binnen het CDA zo aantrekt is dat deze manier van politiek bedrijven in het DNA van de partij zit. Helaas vaak daarom verguisd, want te saai, te grijs, te midden etc. Maar in dat midden vindt de ontmoeting plaats en het gesprek. En het gesprek levert meer op dan van een afstand tegen elkaar in staan schreeuwen. We zijn een heel divers clubje en daarmee binnen de partij alleen al een afspiegeling van de bevolking. Binnen de partij alleen al moeten we soms zoeken naar het compromis. Ben ik het altijd met alles eens? Nee, zeker niet. Maar er kan wel over alles gepraat worden. Polderen, het Rijnlands model, misschien niet heel sexy, maar wel betrouwbaar en stabiel.