19 februari 2019

Waterlander: lekker kakelen op BNR

Gisteravond bij BNR Radio, spitsuur met Hanke Abelman, twee gestudeerde dames die kakelden als kippen zonder kop over de waterschapsverkiezingen. Dat vonden ze meer een speeltuin voor uitgerangeerde bestuurders. Je moet maar durven! Of is het gewoon een beetje dom?

Ze maakten grapjes over de onderwerpen van de stemwijzer (Mijn Stem). Bijvoorbeeld over de hengelsport: ‘Ach, ze plegen geen aanslagen’. Maken ze dit soort grapjes ook over hockey? Maar inderdaad, bij de waterschappen worden ook keuzes gemaakt die gevolgen hebben voor recreatie op en rond het water. Schoon zwemwater bijvoorbeeld. Maar ook het tijdelijk sluiten van een sluis in de zomer.

Zoals deze sluis bij Spaarndam. Dat was vervelend voor de watersporter, maar noodzakelijk om te voorkomen dat zout water het land in zou komen. Dat zijn keuzes die u en mij aangaan. Daarom heeft u een stem in deze.

Een ander onderwerp: muskusratten. Die maken onze dijken kapot. Daarom worden ze bestreden. Waarom staat er dan toch een stelling over in de stemwijzer? Omdat er, in deze democratie, ook partijen zijn die deze beesten willen beschermen. Ik vind daar wat van. U niet?

Ze zeiden ook verstandige dingen. Dat het moeilijk stemmen is over iets waar je weinig van af weet. Dat is op zich wijs gesproken. Maar ga je daar dan wat aan doen of blijf je liever onwetend? En weet je dan wel veel af van energie of financiën of internationale betrekkingen? Want daar stem je iedere vier jaar wel over. Of ook niet?

Gelukkig zijn er mensen die er wel verstand van hebben. Want we kunnen onze kustbescherming niet behandelen als een speeltuintje. Daar worden serieuze keuzes gemaakt en besluiten genomen die soms voor langere termijn bepalend zijn voor het land waarin je leeft.

Soms gaat dat in nauw overleg met andere overheden. Zoals de provincies. Daar mag je ook voor stemmen. Ook dat gaat over meer dan alleen de Eerste Kamer. We hebben het over de inrichting van onze leefomgeving. Waar wordt gebouwd? Waar wordt gesport? En over infrastructuur.

Moniek en ik vinden dit allemaal belangrijk genoeg, want deze besluiten gaan ons allemaal aan. Daarom mag je erover stemmen. Daarom mag je er wat van vinden