16 maart 2019

Waterlander: we zijn niet van suiker

Lekker uitwaaien in Zandvoort tijdens de campagne. Wij trotseren wind en regen. Maar allemaal voor het goede doel. Soms lukt het om leuke gesprekken te hebben. Veel mensen hebben geen idee waar de komende verkiezingen over gaan. Vind je het gek? Er is natuurlijk ook nauwelijks iets over te lezen of te horen in de media. En je merkt het: mensen zijn dat echt zat. Veel mensen vinden het irritant om alleen maar landelijke politici te horen praten over de landelijke thema’s, terwijl ze moeten stemmen voor iets waar ze eigenlijk heel weinig van weten. Daarom gaan veel mensen ook niet stemmen. En geef ze eens ongelijk!

In Heemstede kwam ik Katarina tegen, één van de oudste vriendinnetjes van mijn jongste dochter. Ze zijn al bevriend sinds de F-jes van hockeyclub Bennebroek. Ik heb dat team toen nog samen met haar vader gecoacht en sindsdien zijn we vrienden. De meiden en de ouders. Waar een hockeyclub al niet goed voor is.

Nu ik het toch over jonge meiden heb. Veel jongeren die we tegen kwamen zeiden niet te gaan stemmen. Katarina wel trouwens. Maar we hebben als land toch wel een probleem als onze jeugd niet gaat stemmen omdat ze niet het idee hebben dat iemand naar ze luistert. Samen met Arianne, docent op Hageveld, probeerden we echt met hen in gesprek te komen. Uit te leggen dat deze verkiezingen hen ook aangaan.

60+ stemt wel.

Als we hen vertelden dat 60+ wel gaat stemmen, raakten we hen toch wel. Sommigen bleven staan en vertelden dat hun ouders 50+ stemmen. We legden hen uit waarom ze hun stem niet verloren moeten laten gaan. En we raakten daarmee wel een snaar. Vooral ook waterschappen vind ik echt een zaak waar ook de jongere generatie iets over moet gaan vinden, omdat het hun toekomst aangaat.

En het was ook een gezellig clubje. Na een broodje kroket bij Broodje Bram waren we weer lekker warm. Nog even koffie bij René Janus thuis en toen weer door naar Haarlem. Ondanks het weer waren er op de zaterdagmarkt veel mensen te vinden. Soms leuk, soms vervelend. Je moet een dikke huid hebben. Sommige mensen reageren alsof je radioactief bent. Het voordeel is wel dat je ook in een drukke winkelstraat gewoon met z’n drieën naast elkaar kunt blijven lopen. De mensen proberen soms heel erg om je heel te gaan. Best wel hilarisch. Ik denk dat ik die jas vaker ga dragen. Jammer dat ze de drie dwaze dagen hebben afgeschaft. Best handig bij zoiets als mensen proberen bij je uit de buurt te gaan. Gelukkig ook echt hele leuke mensen gesproken en echt goede gesprekken gehad. Er waren echt veel mensen die meer wilden weten over deze verkiezingen. En daar doe je het voor. Zelf als ze niet op mij of mijn partij stemmen.

Groene jas hangt nu aan haakje en ik zit lekker thuis met een groen flesje in mijn hand. Nog een paar dagen te gaan…………….